Assalamualaikum,

Betapa beliau merupakah tokoh terawal yang telah bersama-sama berjuang dengan pengasas Hizbut Tahrir, Sheikh Taqiyuddin An-Nabhani. Perjuangan beliau dalam memperjuangkan Islam itu hingga ke akhir hayat. Itulah sewajibnya dilakukan oleh umat Islam, mempergunakan usia itu untuk memperjuangkan kalimah Allah. Biarpun beliau tidak dapat menyaksikan tertegaknya Daulah Khilafah di muka bumi Allah ini, namun benih-benih perjuangan yang beliau telah taburkan itu, pastinya akan melahirkan ramai lagi tokoh seperti beliau.

Beliau merupakan tokoh Hizbut Tahrir yang pernah menjadi sahabat dan pembantu kepada 3 Ameer Hizbut Tahrir yakni Sh Taqiuddin Al-Nabhani pada 50s, 60s,70s, Sh Abd Qadeem Zalloum 80s dan 90s, dan Sh Ata' Ibn Khalil sejak 20s.




Alangkah indahnya majlis pengembumian beliau dimana keranda beliau telah dihamparkan bendera Rasulullah Al-Liwa dan Ar-rayah, bukannya bendera nasionalisme yang menyelimuti jenazah beliau. Pastinya usaha dan pengorbanan beliau dalam memperjuangkan KHILAFAH untuk akan mendapat balasan daripada Allah S.W.T. Biarpun beliau tidak dikenali oleh penduduk dunia, pasti beliau dikenali oleh para malaikat, kerana beliau telah menghambakan dirinya kepada Allah s.w.t.

Orang ramai yang turut serta untuk membantu mengusung keranda arwah yang diselimuti bendera Islam.
Biarpun beliau bukanlah orang ternama di dunia ini seperti Raja mahupun pemimpin dalam sistem demokrasi yang ada sekarang. Namun ramai yang hadir dalam majlis pengembumian arwah biarpun majlis yang tidak se-gah majlis pengembumian seperti pembesar-pembesar di dunia ini. Namun hakikatnya kemanisan kematian dalam perjuangan Islam itu, adalah semulia-mulianya dari apa yang ada di dalam seisi dunia ini. Allahuakhbar !!!
Ar-Raazi berkata, “Liwaa’ adalah panjinya pemimpin perang (Amir) sedangkan Alwiyah adalah al-mathaarid (tombak pendek) tanpa panji dan bendera.” Al-Mathraziy berkata,“Raayah adalah bendera pasukan yang diibaratkan dengan induk peperangan. Ar-Raayah lebih kecil daripada al-liwaa’.” 

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka”. 

(At Taubáh: 111)

Orang ramai mengiringi jenazarah arwah ke tanah pengembumian.
Ia menjadi satu motivasi buatku untuk mencontohi beliau yang dari muda ke usia tua masih lagi komited untuk berdakwah dan menyampaikan Islam. Allahuakhbar !! Ingatlah ayat Allah itu dalam surat At-Taubah, yang Allah telah menjadikan syurga bagi mereka yang mengorbankan seluruh tenaga, masa, harta kerana perjuangan Islam.

Ucapan oleh syabab Hizbut Tahrir kepada hadirin yang hadir.
Sh. Haytham al-Saeed, imam of Masjid al-Sahaba in Nahr al-Barid, Tripoli, shared the following words about him in his ta'ziya a few days ago,

"We saw in him the beauty of silence, intelligence, wisdom, patience, strength, resoluteness, and struggle to raise the Word of Allah. We saw in him dignified presence and far-sightedness. We spent much time with him. Sometimes we differed on certain matters, but we do not stand here today except to magnify and revere his beautiful memory, on him be the mercy of Allah.

He was a man who traveled the world: Lebanon, Syria, Jordan, Iran, Pakistan, Sudan, Algeria, Yemen, Morocco and perhaps other places I do not know. He traveled the world, not in pursuit of some material gain or anything of that nature but only to raise the Word of Allah, notwithstanding the difficulties of the path. He suffered in many prisons in different lands, always coming out stronger, firmer in resolve. We learnt from his words of wisdom in many places, which are transmitted in many lands and are too many to do justice on this occasion."

Allah have mercy on his soul and grant him the highest stations in Jannah
.

Arwah telah melakukan yang terbaik untuk Islam. Apakah yang telah kita lakukan untuk Islam ??

Iskandar Musa.

Post a Comment

Previous Post Next Post