Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Setelah tidak lama menulis dalam blog ini, saya terpanggil untuk berkongsi serba sedikit berkenaan bagaimana anda untuk memindahkan back-up iPhone dari icloud atau macbook kepada external hardisk. Dalam kebanyak iPhone baru, kebanyakan back-up adalah terus ke iCloud.



Saya masalah untuk back-up ke iCloud adalah kapasiti yang ada, kalau free iCloud hanay 5GB manakala lebih dari 5GB adalah berbayar dari 50 GB , 200GB dan 2TB. Saya telah melanggan yang 50GB, namun iCloud dipenuhi dengan data back-up sahaja sekitar 20GB. 

Lantaran itu hasil daripada beberapa rujukan dilaman web, berikut beberapa step mudah untuk mengubah back-up anda dari mac hardisk kepada external hardisk. Utk saya, saya juga menghadapi kerana hardisk C Mac saya juga tidak mempunyai kapasiti utk back-up sepenuhnya iPhone 11 saya.

  1. Langkah Pertama- untuk kenalpasti file dimana kedudukan MobileSync anda dimana ditempat untuk back-up iPhone anda akan disimpan.
  2. Boleh tekan command-shift- G dan kemudian paste ayat ini, ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup/
  3. Setelah itu ada akan nampak file/folder dimana semua back-up iPhone anda akan disimpan
  4. Buka Terminal menerusi Spotlight Search
  5. Untuk di Termina, boleh tulis seperti dibawah, tapi sebelum itu pastikan anda telah cipta folder di external hardisk iaitu iPhone/Backup
  6. ln-s  /Volumes/External/ios_backup~/Library/Application\Support/MobileSync/Backup/ 4f1234a05e6e7ccbaddfd12345678f1234b123f
  7. Jarak mudah untuk tulis terminal adalah;
    • Tulis in -s ( then tarik folder yang dicipta di external folder , kemudian tarik folder MobileSync juga ke terminal script)
    • in -s /( Tarik folder dari external hardisk)/ (Tarik folder dari MobileSync) selepas dari dua2 folder yang ditarik ini tulis /Backup.
  8. Create folder Backup baru akan wujud dlm MobileSync, selain daripada folder asal Back-up yang kita telah ubah nama e.g. InternalBackup. Ini menunjukkan kita telah berjaya create back-up baru ke external hardisk.
Cuma menerusi kaedah ini, kita perlu lakukan mingguan back-up kena dia tidak melakukan auto back-up. Namun dapat menjimatkan kos, selain external hardisk mempunyai kapasiti yang lebih besar berbanding iCloud melainkan kita melanggan iCloud dengan kapasiti 2TB.

Antara masalah yang akan dihadapi oleh kebanyak users untuk setup external hardisk adalah seperti error dibawah;

ln -s/Volumes/NONAME/POP-emailaccount@provider.net/ ~/Library/Mail/V2/POP-emailacount@provider.net
ln: illegal option -- / usage: ln [-Ffhinsv] source_file [target_file]
target_file
ln [-Ffhinsv] source_file ... target_dir link source_fil
e
Masalah ini jika anda perolehi, pastikan jarakkan -s/ kepada -s /. Jika tidak dijarakan anda akan mendapat reply error seperti diatas ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post