Berhari raya bersama sanak saudara mmg suata perkara yg aku nantikan setiap tahun. Mana tidaknya,ketika inilah kita dpt bertemu dgn seluruh sanak saudara yang lama tidak bersua muka. Ada yg beberapa bulan, dan ada juga yg sudah beberapa tahun tidak berjmpa...huh...pasti byk sekali prkara yg ingin dibualkn.

Di sinilah kita dpt mengeratkan lagi ukhuwah Islam,dgn hari kemenangan ini memberi satu lebaran baru dlm persaudaraan. Sebagaimana selalu,pd sebelah pagi kita disunatkan untuk menunaikan solat fardhu aidilfitri, kemudian pergi menziarah kubur saudra-saudra yg terdekat, mengucapkan kalimat-kalimah Allah seperti surah Al-Fatihah dan ayatul kursi.

Begitu sekali kita teman pergi menziarah kubur arwah ayahanda yg telah hampir 9 tahun meninggalkan kami sekeluarga. Sehingga hari ini, teman sentiasa mengingati pesanan dan tunjuk ajar arwah dlm mengharungi dunia yang penuh liku dan cabaran ini. Dan sesungguhnya teman ingin berkongsi dgn sahabat-sahabat yang masih mempunyai ayah dan ibu,peliharalah dan jgailah mereka seadanya, kita tiada nnti kita begitu merasai kehadiran mereka, dan paling menyedihkan ketika itulah baru kita menyesali tidak berbuat apa-apa untuk membantu ayah dan ibu kita.

Sesungguhnya sabda Nabi, syurga di bawah tapak kaki ibu membawa satu penjelasan yang mendalam ttg kewajipan kita utk mentaati dan menuruti nasihat ibu yang menyanyangi kita.

Selepas menziarahi kubur, teman bersama-sama sanak saudara saling maaf-bermaafan bersempena 1 syawal 1429 ini, tahun ini teman memberi ang pau (duit raya) kepada seluruh anak saudara mahupun sepupu. dan Hari Raya ini sebenarnya mmg hari kegembiraan bagi seluruh kanak-kanak di dunia...merekalah antara golongan yg gembira dan riang di hari raya...dan teman jamin,tanpa mereka sedikit kebosanan......


APAPUN ini diucapkan SELAMAT HARI RAYA Untuk seluruh kaum muslimin.
Moga kita terus menjadi MUSLIM terbaik hasil training di bulan RAMADHAN.

Post a Comment

Previous Post Next Post