"Demi Masa, Sesungguhnya Manusia Di dalam Kerugian"

Pendek ttp membawa pengertian yang sunggu bermakna buat kita semua sebagai seorang muslim yang mengucap 2 kalimah syahadah. Mana tidaknya sudah msuk bulan 12 tepat jam 12am mlm ini dimana teman mengukirkan karangan pendek ini. BUkannya bermaksud teman suka mengukur masa dengan tahun masihi,namun sekadar memberikan perbandingan ttg masa berlalu itu tidak akan dapat di ambil atau diputar kembali. Peluang yg diberikan oleh Allah sesaat,seminit,60minit,sejam, 24jam,sehari,seminggu, sebulan,dan setahun. AYuh..jgnlah kita sia-siakan walaupun sesaat. Isikanlah semata-mata kerana Allah taala.

Menyelit sedikit kisah teman di Miri ni. Setiap pagi ketika menunggang moto kapcai teman, teman akan melalui sebuah kawasan yang agak luas. Kawasan tersebut mula dibangunkan dari hari ke sehari...teman melihat pembinaannya begitu pesat sekali. Mana tidaknya setiap hari teman melalui pergi dan pulang dari pejabat,pasti akan dapat melihat kepada perubahan projek tersebut..dari hanya membina tapak..kini telah menuju ke atas sekitar 2 tingkat..begitu laju dan effisien sekali projek tersbut. Dan hari ni telah dipasang air-cond utknya..

Bangunan yang teman maksudkan tersebut adalah pembinaan sebuah gereja sekitar miri ini, kalau teman-teman nak tahu disini gereja lebih banyak berbanding surau mahupun masjid, cuma teman tidak berkesempatan untuk mengcapture gambar pembinaan tersebut. Begitu cepat dan penggunanaan masa yang begitu optimum utk menyiapkannya. Bolehkan kita katakan apabila kita mempunyai matlamat yang jelas samada baik atau jahat,pasti kita akan berusaha bersungguh-sungguh mahupun bekerja dgn penuh effiesien ukt mncapainya.

Itulah kita sebagai seorang Islam,perlu jelas akan kehidupan sementara di muka bumi Allah ini dan akan dihitung setiap amalan dan perbuatan yang kita lakukan di muka bumi ALlah ini. Andai kita jelas akan kenapa kita berada dimuka bumi Allah ni,pasti kita tidak akan duduk bereha-rehat di kedai kopi mahupun membuang masa menonton tv rancangan yg tidak berfaedah ataupun untuk membuat maksiat kepada ALlah swt. Kita akan lebih takut dan taat terhadapt segala perintah dan larangan Allah swt. Oleh itu sahabatku..ayuhlah kita beruasah untuk menjadi mukmin sejati,mukmin yang mengharamkan apa yang haram dan menghalalkan apa yang halal.Moga kita sama-sama mendapat kebaikan daripada ALlah swt.

Ameen....

Post a Comment

Previous Post Next Post