Sekitar awal abad ke-15, Khilafah Islam beralih ibukota dari Baghdad ke Istanbul setelah Khalifah Muhammad Al-Fath berjaya menumpaskan Rom di wilayah Turki tersebut.

Kemudian Khalifah mengutuskan seorg Wali (Governor) ke Wilayah Nusantara bagi membantu sultan2 Melayu-raya memerintah berdasarkn Islam. Kesultanan Acheh, Majapahit, Palembang, Melaka dan lain2 menukarkn sistem pemerintahannya kpd Islami yg dinasihati oleh sembilan org Wali (wakil Khalifah Uthmaniyah).

Kekhilafahan Islam mula menebar dan meluas wilayahnya ke seluruh Nusantara biarpun kemudiannya dijajah oleh Belanda, Portugis, Sepanyol dan British.

Sampai akhir abad ke 18 masehi, Nusantara mula diterap sistem penjajah. Kesultanan melayu-raya yg dulunya Islami telah mula berubah mengikut rentak kaum kufar imperialisme. Di Tanah Melayu, sistem Residen diperkenal. Justeru landskap politik Nusantara telah berubah dirempuh badai penjajahan kufar!

Org Islam sentiasa mengingati keamanan, kemakmuran dan keharmonian Khilafah tiba2 dipaksa mengubahnya kpd sistem kufur.

British memakan masa lebih 100 tahun utk memperkenalkn demokrasi kpd umat Islam, itupun dgn memburukkn komunis. Sedangkan kedua2nya adh sistem kufur.

Sungguh, kita sangat asing mengamalkn demokrasi krn dlm fikiran dan benak kita tak pernah menerima atau mengiktiraf demokrasi.

Namun badai penjajahan yg kuat telah memadamkn cahaya Islam di Tanah Melayu.

Kini kemaraannya semakin membakar dan membara. Kebangkitannya tak dpt dihalang lagi. Khilafah akan segera bangun memadamkn cahaya kufur dgn sekelip mata saja.

Ayuh kita kembali kpd sistem asal kita yg fitri, lagi syarie, Khilafah atas manhaj kenabian.

KHILAFAH ADALAH FARDHU DAN JANJI ALLAH!!

Post a Comment

Previous Post Next Post