Sunday, March 16, 2008

Pe Demokrasi ni BEB??

Kita dah lihat kemenangan DAP dan
BA(PKR+PAS),namun beberapa aspek kita
taw gak.

1)sblum phraya kecoh dakwat
dimansuhkan,tp betoi ke,org bising kata
SPR tak telus.Kemudia bila kemenagan yg
diraih pembangkang rakyat terus alpha
akan kedudukan SPR itu sendiri.

2)Suci sgt ke dgn kemenangan ini kita
bergitu cintakan DEMOKRASI yg hakikatnya
bukan dtg dari kebudayaan ISlam.

Ia asing!!! Pengubalan undang2
menggunakan akal manusia,tmbhlagi dgn
kemenagan yg lbih byk DAP berbanding PAS
sendiri.Jadi sudah tentu undang2 Islam
yg disyorkan PAS tidak mendapat undia
majoriti meluluskan...dan hukum Islam
bukan berdasarkan majoriti!!!

Tp berdasarkan nas Allah,cthya Allah
meletakkan rejam smpi mati bg berkawin
berziana,tak kira suara majoriti or
tidak ttp kena laksanakan...

KHILAFAH will rise..

Hukum Islam.....diluluskan BUkan Majoriti.

Salam kawan2 ku:

Perlembangaan Msia dibuat oleh British
yg diketuai Lord Reid.Malaysia merdeka
melalui rundingan,dan kalu kita taw
falsafah rundingan,mestilah win win
situation.Jadi British benarkan sbb
memenuhi apa yg dia nk.So dia bg merdeka!!

Hakikat arini segolangan umat Islam
terus menerus mndaulatkan
hadrah(kebudayaan) barat ini yg
memisahkan antara agama dah kehidupan.

Sumber hukum semata-mata akal
manusia,tak pernh rujuk Al-Quran As
snnah.Perjuangan melayu lebih diutamakan
dri perjuangan Islam,Rasulullah brkta
sape yg mengajak kepada Asyabiyyah
Ibarat mengigit kemaluan bapa dia.

So mengapa kita puja demokrasi??Islam
takde sistem dia sendiri kan??Pasti ada
yakni KHilafah...

HUkum Islam tak perah di hitung
pelaksaannya mengikut suara
majoriti.Cthnya zina dh berkawin kena
rejam sampi mati,ia dilaksanakan tak
kira majoriti or tak majoriti nk
dilaksanakan sbb itulah Allah maha esa
telh ttpkn.

Teruskan Perjuangan Kembalikn ISLAM.

Friday, March 7, 2008

Hukum melibatkan diri di dalam pilihan raya

Hukum melibatkan diri di dalam pilihan raya

Solan Fiqh : Saya ingin bertanya pendapat Hizbu Tahrir tentang proses pengundian dalam sistem demokrasi, kerana banyak khabar angin yang saya dengar bahawa Hizbu Tahrir mengharamkannya, adakah ianya benar? Untuk mengelak kekeliruan saya meminta Hizbu Tahrir menjelaskan secara terbuka tentang masalah ini.

Jawapan Kami

Pada 8hb Mac ini, rakyat Malaysia akan keluar mengundi. Dalam kesibukan pilihan raya ini, timbullah di kalangan kaum Muslimin di Malaysia pelbagai pandangan mengenai urusan ini. Fatwa dan pandangan terdengar di sana-sini mengenai pilihan raya dan hukum melibatkan diri dengannya. Ada yang mewajibkannya, dengan menggunakan pelbagai dalil bagi menggalakkan rakyat untuk keluar mengundi dan ada yang mengharamkannya kerana mengikut dakwaan mereka perkara ini tidak pernah ada pada zaman Rasulullah Sallallahu Alai Wassalam. Bagi menjawab persoalan mengenai hukum melibatkan diri dengan proses pilihan raya, kami hidangkan artikel ini, yang diharap akan dapat merungkai persoalan tersebut dengan dalil yang sahih dan hujah yang mantap.

Untuk mengetahui hukum syarak mengenai masalah pilihan raya ini, kita perlulah mengkaji terlebih dahulu realitinya (tahqiq al-manat). Pilihan raya yang akan dijalankan nanti pada hakikatnya adalah merupakan pemilihan ahli-ahli majlis tasyrik yakni majlis yang akan menggubal undang-undang. Ia juga dikenali sebagai majlis perwakilan (ahli parlimen dan DUN) dan hakikatnya, adalah merupakan fungsi utama dan autoriti majlis ini untuk menjalankan penggubalan undang-undang. Maka sudah tentulah hukum syarak bagi realiti ini harus digali. Artikel ini akan cuba menjelaskan hukum syarak mengenai penyertaan di dalam pilihan raya dan berdalil dengan suara majoriti.

Pilihan raya merupakan suatu bentuk perwakilan (wakalah). Oleh itu, ia haruslah mematuhi semua syarat-syarat dan rukun akad wakalah agar akad ini menjadi akad yang sahih di sisi syarak. Ini melibatkan penglibatan beberapa aspek - ijab dan kabul, pihak yang diwakili, pihak yang menjadi wakil, perkara yang harus dilakukan oleh wakil dalam urusan perwakilan ini dan bentuk (sighah) perwakilan tersebut.

Majlis perwakilan, berdasarkan peruntukan di dalam perlembagaan di kebanyakan negeri kaum Muslimin , bertanggungjawab menjalankan beberapa fungsi utama. Antaranya adalah menggubal undang-undang, melantik ketua negara atau membatasi calon-calon ketua negara, memberikan kepercayaan penuh kepada pemerintah (dalam urusan pemerintahan), mengesahkan pelbagai undang-undang, persetujuan dan perjanjian serta mengawasi dan memuhasabah pemerintah negara.

Adapun mengenai penggubalan undang-undang, ia merupakan aktiviti yang tidak dibolehkan bagi seorang Muslim untuk melakukannya, tidak kira sama ada ia terlibat secara langsung dalam penggubalan ataupun terlibat dalam pengundian (sokong atau tidak), meskipun undang-undang yang digubal itu ‘selari’ dengan hukum Islam yang mulia. Ini adalah kerana, ketika hukum Islam diambil dan dirujuk, ia didasari dengan dalil syarak yang terpancar dari aqidah Islam yang diwahyukan Allah. Seseorang Muslim tidak dibolehkan membuat undang-undang, malahan adalah wajib baginya untuk menerima syariat Allah sahaja dan bukan yang lain, tidak kira sama ada ia dipersetujui ramai atau tidak. Oleh itu, hak untuk membuat undang-undang (hukum) hanyalah terletak pada Allah semata-mata. Tidak ada sesiapapun yang berhak meletakkan dirinya setara dengan Allah ‘Azza wa Jalla dalam membuat undang-undang. Allah berfirman:

“…hanya Allah jualah yang menetapkan hukum…..” [TMQ Al-an’aam (6) :57]

Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya[TMQ Al-Nisa’ (4):65]

Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya[TMQ Al-nahl (16) :116]

Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Salam juga bersabda kepada Adi bin Hatim,

“Tidakkah mereka itu menghalalkan bagi mereka apa yang telah diharamkan (oleh Allah) dan mengharamkan apa yang telah dihalalkan?”, dan Adi berkata, ”Ya”, maka Rasulullah berkata, ”Maka mereka itu telah menyembah (rahib dan pendeta) mereka”

Peristiwa ini berlaku ketika Rasulullah membacakan ayat di bawah kepadanya.

”Mereka menjadikan pendita-pendita dan ahli-ahli ugama mereka sebagai tuhan-tuhan selain dari Allah[TMQ Al-Taubah (9) :31]

Hakikatnya, majlis perwakilan ini adalah majlis yang menjadikan demokrasi Barat sebagai ikutannya. Ia menjadikan prinsip ‘kedaulatan di tangan rakyat’ sebagai prinsip utama. Prinsip ini meletakkan rakyat (manusia) sebagai satu-satunya institusi yang boleh menentukan hukum ke atas benda dan perbuatan, sama ada buruk atau baik. Apa yang dilihat oleh rakyat sebagai buruk, maka buruklah ia dan apa yang dilihat oleh rakyat sebagai baik, maka baiklah ia. Prinsip ini dijadikan sebagai autoriti yang tertinggi dalam demokrasi, sistem kufur yang bertolak belakang dari Quran dan Sunnah.

Adapun dalam memberikan kepercayaan kepada pemerintahan sekular yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, memilih pemimpin negara serta mengesahkan pelbagai undang-undang, perjanjian dan persetujuan, seorang Muslim tidak dibolehkan terlibat dengannya. Seorang Muslim tidak boleh meletakkan kepercayaan kepada pemerintah yang memerintah dengan selain dari hukum Allah. Seorang Muslim juga tidak boleh terlibat dalam mengesahkan apa-apa perjanjian yang dibuat atas dasar kufur kerana ini akan menyebabkan kaum kuffar diberikan jalan-jalan untuk menguasai negeri kaum Muslimin. Dalam hal ini, Allah berfirman:

”..dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk (membinasakan) orang-orang yang beriman” [TMQ Al-Nisa’ (4) :141]

Mengenai fungsi mengawasi negara dan memuhasabah para pemerintah, ini merupakan suatu kewajiban syarak ke atas kaum Muslimin dalam menjalankan tanggungjawab amar ma’ruf nahi mungkar. Ini adalah merupakan hak dan kewajiban majlis perwakilan untuk menjalankannya. Oleh itu (untuk hak dan tanggungjawab ini dijalankan oleh seseorang ahli majlis perwakilan), terdapat syarat-syarat syar’i yang perlu dipenuhi sekiranya seseorang ingin mencalonkan dirinya untuk pilihanraya majlis perwakilan. Pencalonan hendaklah berpandukan kepada syarat –syarat ini, namun ia (syarat-syarat ini) tidak boleh dijadikan sebagai kebenaran (untuk pencalonan) secara mutlak. Syarat-syarat tersebut adalah:

  1. Ia haruslah mendeklarasi dengan jelas dan lantang (tidak cukup dengan niat dan tidak dibolehkan berpura-pura) bahawa ia menolak sistem kapitalisme Barat dan kesemua sistem kufur.
  2. Ia haruslah mendeklarasi bahawa fungsinya di parlimen adalah untuk mengubah sistem kufur dan menggantikannya dengan sistem Islam.
  3. Ia akan berkempen hanya dengan apa yang diambil dari Quran dan sunnah Rasul.
  4. Ia haruslah mendeklarasi bahawa ia akan menggunakan parlimen sebagai platform untuk berdakwah kepada Islam.
  5. Ia tidak akan masuk dalam pencalonan (parti) sekular, mahupun bekerjasama dengan mereka, kerana mereka ini adalah penyokong kepada sistem kufur.
  6. Ia tidak dibolehkan merapatkan diri dengan badan eksekutif dan judikatif (dengan mereka yang menerapkan (hukum) serta mereka yang terlibat dengan perundangan) dan memasukkan namanya sebagai calon untuk tujuan bermanis muka dengan badan-badan ini yang merupakan sandaran bagi mereka yang berlaku zalim. Allah berfirman: ”Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan” [TMQ Hud:113]
  7. Bahawa kempennya di sepanjang waktu pencalonannya ini bertujuan agar umat manusia memahami objektif-objektif yang telah disebutkan di atas.

Berdasarkan apa yang telah kami jelaskan, kami berpandangan bahawa sebahagian besar dari fungsi ahli-ahli majlis perwakilan melibatkan perkara-perkara yang diharamkan ke atas mereka untuk melakukannya. Ini termasuklah fungsi menggubal undang-undang yang bertolak belakang dari Quran dan Sunnah, fungsi melantik ketua negara yang tidak berhukum dengan hukum Allah, memberikan kepercayaan kepada pemerintah yang memerintah dengan hukum yang bukan diturunkan oleh Allah dan mengesahkan pelbagai perjanjian dan persetujuan yang dibina atas dasar kufur, membolehkan pihak kuffar untuk menguasai kaum Muslimin. Mana-mana calon yang dicalonkan sebagai ahli majlis perwakilan untuk menjalankan fungsi-fungsi ini sesungguhnya telah berdosa dan kaum Muslimin tidak dibolehkan untuk membantu mereka, memilih mereka mahupun mengucapkan tahniah kepada mereka sekiranya mereka berjaya.

Bagaimanapun, terdapat satu fungsi dari fungsi-fungsi ahli majlis perwakilan yang diperintahkan oleh syarak. Dan bagi menjalankan fungsi ini, dibolehkan seorang Muslim untuk terlibat di dalam pilihan raya. Namun begitu, ia hanya dibolehkan sekiranya pencalonan ini berpandukan syarat-syarat yang telah ditetapkan di atas. Fungsi ini adalah fungsi memuhasabah pemerintah dan negara sekiranya ia menjalankan perkara yang menyalahi hukum syarak. Malah, ahli majlis perwakilan harus menjadikan parlimen sebagai platform dalam usaha untuk menghancurkan sistem, perlembagaan dan undang-undang yang dibina di atas asas kekufuran. Parlimen juga akan dijadikan sebagai platform untuk mengingatkan manusia bahawa kewujudan undang-undang dan negara yang diasaskan atas dasar ini merupakan suatu kemungkaran, bahkan ia merupakan induk dari segala kemungkaran dan wajib dicabut, dan dibina di atasnya Daulah Islam yang akan berhukum dengan hukum Allah. Daulah yang dimaksudkan ini adalah Daulah Khilafah Rasyidah yang didirikan atas jalan kenabian.

Seseorang yang ingin menjalankan fungsi yang mulia ini tidaklah perlu merasa terkilan sekiranya tidak berjaya menjadi ahli parlimen tersebut kerana sesungguhnya, platform untuk menjalankan fungsi ini (dakwah kepada Islam) terdapat di mana-mana dan tidak hanya terbatas di parlimen sahaja. Bahkan dengan menjadi ahli parlimen, seorang Muslim itu mungkin akan berubah akibat pelbagai godaan dan kesempitan, lantas mengganggu konsistensi dan keikhlasannya dalam menjalankan dakwah hanya untuk Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Wahai kaum Muslimin,

Sesungguhnya Islam mewajibkan ke atas kita untuk muhasabah para pemerintah dan mengubah mereka melalui jalan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah Sallallahu ’alaihi wa Sallam, yakni dengan peperangan pemikiran (sira’ul fikr) dan penentangan politik (kifah siyasi) sekiranya hukum yang dijalankan adalah selain dari hukum Allah. Sekiranya ini tidak kita lakukan, maka pastilah situasi kita akan menjadi semakin buruk dan Allah akan menghukum kita di dunia dan akhirat. Sesungguhnya mengubah keadaan (kaum Muslimin) sekarang bukanlah suatu yang mustahil, seperti mana yang kerap digembar-gemburkan oleh mereka yang jahil, pengecut dan dalam kesesatan. Mengubah suasana ini merupakan suatu yang mampu dilakukan oleh umat Islam sekiranya umat ini bertawakal kepada Allah dan menjalankan apa yang telah diwajibkan Nya ke atas kaum Muslimin. Janganlah rasa putus asa menghambat diri kita sehingga kita berdiam diri dengan sistem kufur yang mendominasi kita. Janganlah kita membiarkan segala ilusi (bahawa kita tidak akan dapat berubah) ini mengalihkan pandangan kita dari berusaha untuk mengubah situasi umat dan melanjutkan kehidupan Islam serta menyebarkan Islam ke seluruh dunia melalui Daulah Khilafah yang akan menyatukan seluruh kaum Muslimin. Umat ini, Insya Allah akan disatukan di bawah seorang pemimpin dan kibaran bendera Islam yang satu di mana negeri-negeri kaum Muslimin yang bertaburan akan disatukan dan umat Islam akan dibebaskan dari ketidakadilan sistem (kufur) yang rosak kepada keadilan Islam. Maka akan wujudlah negara yang satu, Khilafah Rasyidah, yang menerapkan Islam dan menegakkan jihad sehinggalah Islam mendominasi dan mengatasi segala din (cara hidup) yang lain.

” Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira - Dengan kemenangan yang diberi Allah. Ia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani. Demikian dijanjikan Allah. Allah tidak pernah mengubah janjiNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)”

[TMQ Al-Rum (30) :4-6]

Thursday, March 6, 2008

Melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali dengan harapan ianya akan melahirkan kelainan adalah kerja orang gila.

Amat jelas garis politik Hindraf membuktikan bahawa jalan raya adalah parlimen yang lebih efektif, cepat dan segera membawakan hasil. Selama 50 tahun wakil-wakil rakyat dan para YB yang mewakili masyarakat Tamil/India telah bersuara di Parlimen tetapi tidak membawakan apa-apa hasil. Hanya Hindraf yang membawa politik jalan raya yang berjaya membawa hasil.

DARI JELEBU

Hishamuddin Rais

Melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali dengan harapan ianya akan melahirkan kelainan adalah kerja orang gila.

- Hishamuddin Rais 2008 –

Tiga minggu dahulu ramai kawan-kawan bertanya bilakah pilihan raya akan diadakan. Saya ketawa berdekah-dekah hingga menimbulkan kehairanan mereka. Saya ketawa kerana nampaknya kawan-kawan saya ini tidak sabar-sabar untuk ditipu. Ada juga yang ingin menjadi nujum politik untuk meramalkan pilihan raya. Seolah-olah jika ramalan mereka tepat maka 'terpancut' lah kegembiraan mereka dan arif politiklah mereka.

Orang-orang seperti ini kurang sedar dan kurang arif dalam memahami bahawa sistem pilihan raya yang sedia wujud di Malaysia pada ketika ini adalah satu lembaga penipuan. Pilihan raya adalah satu proses penipuan yang tersusun. Bukan silap mata yang menggunakan jin afrit tetapi penipuan melalui struktur dan lembaga-lembaga yang menyusun pilihan raya ini.

Pilihan raya pertama di Tanah Melayu di zaman Tunku/Boestaman/Dr. Seenivasagam/Tan Chee Kon/Pak Sako - mungkin boleh dilihat sebagai pemilihan wakil rakyat yang demokratik. Era pilihan raya yang demokratik itu telah tamat apabila parti Kapal Layar tenggelam oleh ombak rakyat pada tahun 1969.

Justeru saya TIDAK pernah terlintas untuk mendaftar dan saya TIDAK akan mengundi dalam sistem pilihan raya yang sedia ada hari ini. Saya tidak ingin terlibat dengan kerja-kerja bodoh menaikkan harapan rakyat kemudian 'potong stim' bila rakyat marah.

Saya hanya akan mengambil bahagian dalam pilihan raya apabila sistem pilihan raya itu telus, adil dan saksama. Transparen di sini bukan bermakna peti undi itu dapat dilihat luar dan dalamnya. Kotak plastik ini tidak memiliki apa-apa nilai transparen malah ini hanya satu teknik penipuan agar orang ramai kembali yakin bahawa pilihan raya kali ini telus.

Di sini saya ingin orang ramai melihat dan memahami satu lagi garis politik. Garis politik - politik jalan raya - yang diambil oleh Hindraf.

Selama 150 orang-orang Tamil telah ditindas. Mereka dibawa dari India oleh British untuk menjadi Kuli Batak di ladang-ladang getah yang dimiliki oleh syarikat British. Apabila kuasa British dipukul hebat oleh gerakan bersenjata rakyat Malaya maka kuasa kolonial British tidak ada pilihan melainkan mengundur. Ladang-ladang mereka dijagai oleh para cukong baru.

Buruh-buruh Tamil di ladang-ladang terus ditinggalkan begitu saja. Cukong-cukong baru yang mengambilalih ladang-ladang ini lebih ganas dan lebih zalim dari British. Kalau dulu kita nampak orang kulit putih yang berkuasa. Mereka senang dilihat sebagai musuh. Kini para cukong baru adalah anak tempatan – kelentong mereka lebih licik.

Kepahitan kehidupan komuniti Tamil/India ini tidak perlu saya buktikan dengan statistik. Masuk sahaja ke kawasan-kawasan ladang atau pergi lihat kawasan-kawasan setinggan orang India di sekitar Kuala Lumpur. Kita akan melihat kehidupan mereka lebih daif dari zaman mereka menjadi Kuli Batak British. Sekurang-kurang nya penjajah British memiliki sifat kewarasan yang sivil. Tetapi cukong-cukong tempatan sejuta kali lebih zalim dari penjajah. Kezaliman anak tempatan menekan hingga sampai ke tulang som-som.

Akhirnya Hindraf memilih jalan raya sebagai garis politik parlimen mereka. Lihat hasilnya:

- Najib Razak meminta maaf kerana meruntuhkan kuil-kuil mereka. Maaf ini bukan kerana pilihan raya tetapi kerana jalan raya.

- tanpa diminta dan dirayu hari kebesaran mereka – Hari Thaipusam – dijadikan hari cuti awam. Ini kemenangan jalan raya dan bukan kerana pilihan raya.

- sekolah Tamil dengan serta-merta mendapat dana yang lumayan. Ini kemenangan jalan raya dan bukan kerana pilihan raya.

- akan diwujudkan dana khusus untuk membantu masyarakat Tamil/India yang selama ini

- tercicir. Ini bukan kerana pilihan raya tetapi kerana jalan raya.

Amat jelas garis politik Hindraf membuktikan bahawa jalan raya adalah parlimen yang lebih efektif, cepat dan segera membawakan hasil. Selama 50 tahun wakil-wakil rakyat dan para YB yang mewakili masyarakat Tamil/India telah bersuara di Parlimen tetapi tidak membawakan apa-apa hasil. Hanya Hindraf yang membawa politik jalan raya yang berjaya membawa hasil. Ini membuktikan politik jalan raya adalah garis politik yang tepat dan efektif.

Memang ada parti-parti politik yang cuba mempelawa para pemimpin Hindraf untuk bertanding dalam pilihan raya 2008. Jika mereka mengambil bahagian maka mereka akan terperangkap dalam struktur yang menjerut leher mereka. Pelawaan dari parti Barisan Rakyat ini mungkin jujur dan mungkin juga berniat jahat.

Lihat apa yang terjadi kepada gerakan REFORMASI sepuluh tahun dahulu. Musuh-musuh dari dalam dan luar gerakan Reformasi telah berusaha sedaya upaya untuk menubuhkan parti politik. Satu kerja bodoh yang membuang masa. Kerana apa?

Apabila wujudnya struktur parti politik maka akan wujud birokrasi. Dari sini akan wujud apa yang dikatakan 'pemimpin'. Maka akan muncul para pemimpi ( bukan pemimpin) yang akan berpolitik bukan untuk menjatuhkan kerajaan yang zalim tetapi berpolitik untuk menjadi calon pilihan raya. Ciss! Kerja bodoh. Hasilnya tenaga, wang ringgit dan fikiran akan digunakan dari satu mesyuarat ke satu mesyuarat yang tidak pernah selesai-selesai.

Dalam mesyuarat ini mereka akan melakukan perkara yang sama ini berulang-ulang kali dengan harapan ianya akan membawa perubahan. Ini kerja orang gila. Mereka terperangkap dengan cita-cita untuk menjadi YB melalui pilihan raya. Cita-cita dan mimpi mereka untuk menjadi YB ini menenggelamkan fikrah mereka untuk memahami bahawa pilihan raya ini adalah struktur dan lembaga yang telah tersusun rapi untuk menipu orang ramai.

Belajar dari Hindraf. Hindraf telah menunjukkan garis politik tepat yang dapat membawa hasil. Apabila Najib meminta maaf kerana meruntuh kuil-kuil Hindu saya terbaca di Harakah Daily kenyataan 'cemburu bodoh' dari satu kumpulan Muslim. Kumpulan ini merasa iri hati kerana Najib minta maaf wal hal telah banyak masjid dan surau telah di runtuhkan tanpa maaf dari Najib.

Bezanya Hindraf turun ke jalan raya apabila kuil mereka dirobohkan. Mereka bangun gagah berani. Apabila surau dan masjid dirobohkan apa yang akan dilakukan? Kumpulan yang 'cemburu bodoh' ini akan menghantar memo, mengeluarkan kenyataan akhbar, sembahyang hajat dan berdoa. Ini telah mereka lakukan berulang-ulang kali dengan harapan perbuatan mereka ini akan melahirkan hasil yang baru. Poorah. Cuba ikut jalan Hindraf dan lihat hasilnya.

Pada bulan November 1974 berpuluh-puluh ribu rakyat Baling telah turun ke jalan raya mengepung pekan Baling dengan tuntutan harga getah dinaikkan. Berhelikopter Musa Hitam ke Baling. Harga getah naik dengan serta-merta. Tanpa memo, tanpa wakil rakyat, tanpa YB, tanpa pilihan raya, tanpa parlimen – aksi direk ( direct action) rakyat Baling telah menghasilkan tuntutan yang diminta.

Ilmu pengetahuan adalah pengumpulan pengalaman. Segala pengalaman yang terkumpul jika TIDAK dijadikan ilmu maka otak manusia ini akan bonsai. Rakyat mahu perubahan tetapi pemimpin mereka ingin jadi YB. Hasilnya mereka membuat kerja yang sama berulang-ulang dengan harapan ia akan melahirkan sesuatu yang baru. Poorah. Mustahil!

Google+ Followers