"Al-Quran mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju cahaya"

Begitulah tema untuk majlis tilawah dan hafazan pada tahun ini yang memberi makna yang tersirat dan tersurat. Bukan sahaja untuk meletakkan Al-Quran sebagai satu wadah utk diperdengarkan sekian tahun, namun intipati Al-Quran hendaklah dilaksanakan dan diamalkan oleh manusia dimuka bumi Allah ini. Jika ia hanya dibaca dan diperdengarkan tanpa memahami dan berusaha untuk merealisasikan segala isi-isinya, tiada sebarang makna.

Marilah kita lahirkan satu pemahaman yang mendalam dan menyebarkan kepada rakan-rakan dan sanak keluarga akan pentingnya kita memahami dan mengamalkan isi-isi Al-Quran. Ianya perlu dijadikan satu standard/tolok ukur dalam pengaturan hidup kita dimuka bumi ini dari segi politik, ekonomi dan sosial. Semuanya elemen tersebut hendaklah di sandarkan kepada kalimah Allah swt dan bukannya bersandar kepada perlembagaan ciptaan manusia.

Di Perak telah memberi pengajaran kepada seluruh pencinta-pencinta Islam untuk menyedari bahawa tanpa sistem perundangan Islam, kita akan terus ditipu dan berharap pada sesuatu yang tidak bersandarkan Al-Quran. Sesuatu yang bersandarkan kepada ciptaaan manusia mmg pasti akan memberi kejutan kekecawaan kepada kita. Sebaliknya hanya bersandarkan kepada sistem yang diturunkan Allah akan memberi keyakinan dan kebahagiaan yang hakiki buat kita.

Ada yang kata yang batil pasti dikalahkan, namun adakah mampu batil dikalahkan oleh sistem perundangan Barat yang jelas2 batil. Akhirnya keputusan makamah tinggi terbatal dengan keputusan mahkamah rayuan. Inilah satu bukti kelemahan dan kepincangan sistem perundangan Barat.

to be continued....

1 Comments

AN said…
Salam bro, apa pendapat ko tentang "tabligh". I mean jemaah tabligh yang selalu beriktikaf di masjid, pergi rumah ke rumah, ada jugak yang pergi sampai ke luar negara, untuk menyebar islam katanya. Apa yang dapat dilihat ada dikalangan mereka, yang tidak mengamalkan islam sepenuhnya, tetapi mengajak kita ke arah kebaikan. What do you think?
Previous Post Next Post