Group promoting worldwide Islamic rule marches in Gaza
By The Associated Press


Syabab-syabab Hizb ut-Tahrir (Parti Pembebasan) mengadakan perarakan di sepanjang Gaza untuk pertama kalinya semalam untuk menyeru umat Islam mengembalikan negara Islam sedunia yakni KHILAFAH,seramai 3000 mengibarkan raya' sambil menyahut slogan.

Hizb ut-Tahrir berusaha untuk mendirikan Khilafah yang akan memerintah negara dengan perlaksanaan undang-undang Islam. Gerakan ini telah di ban di beberapa negara seperti Russia,Jerman dan sebilangan negara Arab. Gerakan menyatakan mereka bergerak secara intelektual dan menentang keganasan.


Gerakan ini telah diharamkan di West Bank, seramai 20 orang ahlinya telah di tahan di Hebron. Ahli-ahli Hizbut Tahrir menentang Gerakan Islam Hamas yang memerintah Gaza.



Hizb ut-Tahrir telah di tubuhkan pada tahun 1952 di Jerusalem oleh Hakim Shariah Sheikh Taqiyuddin An-Nabhani dari kampung Ijzim, berdekatan Haifa. Objektif gerakan ini adalah untuk mengembalikan Khilafah Islamiyyah yang akan menegakkan perlaksanaan satu undang-undang Islam untuk umat Islam sedunia dan membawa kepada satu pemerintahan Islam. Khilafah, adalah negara yang telah diusahakan setelah kejatuhan Khilafah Uthamaniyyah oleh bapa pengasas Turki, Kamal Ataturk pada 1924.

Semenjak suku abad kewujudannya, Hizb ut-Tahrir telah menyebarkan penguasaannya kepada hampir 45 negara. Gerakan ini begitu aktif di wilayah Indonesia dan Uzbekistan dan telah menyusul masuk dikalangan rakyat Pakistan yang berada di United Kingdom. Setiap cawangannya tidak mengamalkan keganasan atau pemberontak sebaliknya mendidik dan memberi semangat.



Post a Comment

Previous Post Next Post