Apakah signifikasinya kepada Umat Islam di Malaysia.

Setelah Rejab berlalu pergi pastinya meninggalkan di antara bulan Islam yang memberi impak yang sangat besar kepada seluruh umat Islam. Ini kerana dalam bulan Rejab daulah Khilafah Islamiyyah telah berjaya dijatuhkan oleh kerajaan Barat yakni British,disinilah kemuncah kehancuran institusi Islam yang mengatur seluruh umat Islam dengan pengaturan peraturan Islam,dan diketuai oleh Mustapha Kamal Attartuk dan siap yang tidak mengenalinya yang telah digelar Bapa Kemodenan Turki, " Father of the Turks".

Sehingga kini,sebahagian dari umat Islam di Malaysia sekadar memahami Turki itu sebagai permasalahan mereka sebagaimana di tanah Melayu yang menyambut kemerdekaan daripada kerajaan British. Perlu kita fahami disini,kemerdekaan yang dikecapi oleh rakyat di Turki tersebut bukan bebas daripada cengkaman pihak Barat atau kaum kuffur. Sebaliknya kemerdekaan yang dikecapi mereka adalah kemerdekaan yang merupakakan pembebasan diri mereka daripada pemerintahan dibawah Naugan Islam. Inilah yang berjya dilakukan oleh Mustafa Kamal Attartuk yang memerdekakan dari Islam dan menukar kepada Turki.

Sewajibnya kita mengetahui sejarahnya bukan hanya yang dicoretkan didalam buku sejarah sebaliknya mengkaji dengan lebih mendalam setiap detik peristiwa yang berlaku dan tidak hanya meniliti dalam kaca mata yang sempit. Sebaliknya melihat dalam kontek yang lebih luas yang memberi kita kefahaman yang jelas akan setiap detik yang berlaku.

Jangan mudah untuk menyamakan peristiwa tertentu semudah itu. Kemerdekaan Malaysia dikatakan bebar dari penjajah?Benarkah demikian? Adakah kita bebas sepenuhnya..sebenarnya tidak,kita masih lagi dibelenggu dengan pelbagai perundangan yang telah dibuat oleh pihak penjajah untuk kita sehinggakan kita tidak mampu untuk mengatur mengikut undang-undang dari Allah swt.

Sesungguhnya seruan yang telah dilakukan oleh Hizbut Tahrir utk mengajak seluruh umat Islam untuk berusahah bersama-sama untuk mengembalikan institusi Khilafah yang akan mengatur umat Islam dengan peraturan Islam. Penghinaan dan penindasan yang dirasai oleh segenap umat Islam hari ini kerana kita tidak melaksanakan Islam sebagai pengatur utama kehidupan kita. Sebaliknya kita diaturkan dengan peraturan bukan Islam.inilah natijah yang terus melanda umat ISlam.

Marilah bersama2 mengembalikan Khilafah.Ameen

Post a Comment

Previous Post Next Post