Alhamdullillah bersyukur ke hadrat ilahi akhirnya teman dapat menjejakkan kaki ke tanah Labuan. Sejak kecik ketika berumur 6 tahun telah bersemangat utk pergi ke sana, ketika itu hanya mendengar cerita dari Mak dan Kakak yang telah sampai ketika teman baru berumur sethun jagung. Kini setelah berada di tanah borneo, maka teman dan rakan2 mengambil kesempatan untuk pergi ke Labuan. Bak kata pepatah, "jauh perjalan, luas juga pengalamannya" dan ia mmg benar sekali kerana byk pengalaman yang begitu berharga yg mahu di kongsi bersama pembaca-pembaca blogger sekalian.

Pertamanya ttg cabaran yg dilalui teman dan rakan dengan menaiki motosikal utk pergi ke Labuan yg mana kami melalui Brunei seblm menaiki Feri ke Labuan. Di kesempatan berada di Brunei kami bergambar bersama telaga-telaga minyak yg kebanyakkanya berada di atas tanah berbanding di Malaysia yg majoriti adalah di Laut dan cuma satu sahaja di atas tanah yakni di Asam Paya,Miri.

Keperitan akibat minyak dikuasai / dimanopoli oleh penguasa, kami sebagai rakyat asing di Brunei hanya dibenarkan utk mengisi di stesen-stesen minyak yg telah ditetapkan dan dgn harga RM 2.80 (setelah tukaran duit RM), sblikny di Mlsia hnya RM 2.15. Begitulah perniagaan harta hak milik umum yg telah ditetapkan oleh Islam yg mana manusia ini berkongsi dalam tiga perkara yakni api (minyak), tanah dan air. Namun harini disebabkan ianya dijadikan perdagangan, maka keperitannya turut dirasai oleh semua agama mahupun bangsa,kerana yang bersama konvoi dengan teman adalah seorang India. DIa juga merasakan keperitan,kerana kami perlu memastikan minyak dlm tangki motor honda kapcai kami berada dlm jumlah yg mncukupi. Krn Kerajaan Brunei tidak membenarkan kami utk mengisi dalam botol atau tong minyak (yg mana kami bertujuan utk langkah berjga-jaga).

Tidak nmpk sebarang relevan larangan tersebut, kalu nk ikutkan nak seludup kalau setakat satu tong kecik dgn harga yg lebih mahal dari tempat sendiri, tak berguna langsung untuk diseludup. Namun itulah hakikatnya hidup dalam nasionalisme (kebangsaaan), kita masing seolah2 bermusuh-musuh, dan tidak heranlah walaupun satu akidah, disebabkan perbezaan negara ,kita akan biarkan saudara semuslim kita mati.

Itulah yang berlaku di Palestin, yang mana penguasa2 Tanah Arab yang seakidah membiarkan rakyat Palestin mati dibantai oleh org Yahudi padahal mereka mempunyai kekuasaan ketenteraan yang kuat di tanah Arab.

Post a Comment

Previous Post Next Post