Assalamuailaikum...

Pejam celik..pejam celik..kita sudah pun berada di penghujung bulan yang penuh keberkatan dan rahmat yakni Ramadhan Al-Mubarak. Namun sepanjang bulan Ramadhan bulan ini, adakah ia lebih baik berbanding Ramadhan tahun lepas?

1. Sudah berapa kali kita khatam Al-Quran, 1,2,3?

2. Sudahkan kita membayar zakat fitrah atau masih bz dengan aktiviti harian sehingga tidak mengizinkan kita untuk menunaikannya?

3. Adakah dimalam terakhir ini kita lebih disibukkan dengan shopping?

4. Perasankah kita tetamu Allah dimasjid kian merosot kehadirannya?

Andai difikirkan, banyak sekali persoalan yang boleh diajukan kepada kita. Betapa jauhnya kita dari segi ibadat berbanding sahabat-sahabat Rasulullah yang telah dijanjikan syurga. Heran juga, bagaimana insan seperti kita yang tidak dijanjikan syurga,namun ibadat dan dekatnya kita dengan Allah tidak sebanyak mana....menginsafi diri. Ramadhanlah menjadi khemah ibadat kita untuk mendidik diri agar ringan untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Dalam sibuk kita menunaikan ibadah sunnah seperti solat terawih, solat taubat dan tahajjud. Marilah kita merenung tanggungjawab utama kita untuk mengembalikan Islam di bumi Allah ini dan menjadi KEWAJIPAN bagi seluruh umat Islam. Maka,dalam mengejar malam yang dijanjikan Allah dengan penuh barakah ini..marilah kita mempergiatkan usaha kita dalam merencana kebangkitan Islam dan berdoa kepada-Nya agar usaha kita mendapat keredhaanya. 

وأشبه الأقوال في ذلك بظاهر التنزيل قول من قال عمل في ليلة القدر خير من عمل ألف شهر ليس فيها ليلة القدر
Ertinya : Pendapat yang paling tepat dari zahir teks nas yang diturunkan adalah pendapat yang mengatakan erti Seribu bulan adalah "beramal di laylatu Qadr sama dengan amalan seribu bulan yang tiadanya laylatul Qadr ( selian bulan Ramdhan)  ( At-Tabari, 30/259)

Ayuh dipenghujung bulan Ramadhan ini, kita pergiatkan usaha dakwah dalam menyampaikan Islam. Janganlah kita menjadi insan yang hanya berdiam diri dan mengharapkan dipertemukan dengan keajaiban-keajaiban. Memang benar, kuasa Allah tiada tandingannya namun perkara yang lebih utama disini agar kita tidak ketinggalan untuk mempertingkatkan ibadat untuk kesepuluh malam terakhir Ramadhan dan berdoa kepada-Nya moga Ramadhan tahun ini merupakan Ramadhan terakhir tanpa penjaga umat Islam yakni KHILAFAH.

Hanya dengan Khilafahlah krisis kemanusiaan di Pakistan dapat ditangani dengan penuh efisien dan bukannya seperti apa yang berlaku sekarang. Khilafah akan memastikan seluruh umat Islam hidup dengan penuh kesenangan dan keberkatan. Ayuh kita merdekan 1.5 billion umat Islam daripada ideologi kapitalisme dan terapkan ideologi Islam. Hanya dengan Islam, seluruh umat manusia dapat hidup penuh aman dan makmur.

فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ
Ertinya : Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah Yang mengutus rasul-rasul ( Ad-Dukhan : 4-5)

Akhir kalam, moga kita dipertemukan dengan lailatul Qadar. Amin. 

2 Comments

AN said…
Semoga Allah mempertemu kita dengan Lailatul Qadar. Ameen
ISKANDAR581 said…
insyallah teman..moga kita sama2 dapat menunaikan ibadah puasa 6.
Previous Post Next Post