Assalamualaikum

Tragis dan penuh kesedihan. Kedukaan demi kedukaan di hadapi sepanjang tahun 2014. Tragik peristiwa aeronautik dunia dengan kehilangan 2 pesawat boeing MH370 dan MH17. Moga QZ 8501 tidak menjadi nasib seperti kedua-dua pesawat tersebut. Kita doakan agar pesawat tersebut terselamat. Tahun 2014 menyaksikan dua buah pesawat Malaysia Airlines  Sdn Bhd menimpa kemalangan yang tidak diingini dengan pesawat MH370 yang sehingga kini belum di temui.



Selain itu , peristiwa yang menimpa MH17 juga merupakan sesuatu yang diluar jangkaan dimana ia disyaki ditembak dengan peluru berpandu. Namun dua kuasa besar bertelingkah dalam isu MH17 dimana Russia terus menafikan penglibatan mereka manakala US terus menerus ingin menyalahkan Russia dengan sekutu kuatnya seperti Australia dan Malaysia.


Tekanan demi tekanan yang dikenakan kita masih gagal untuk memberi konklusi sebenar apa yang menimpa MH17, begitu besarnya pengaruh kuasa besar sehingga memungkinkan untuk menghalang pihak tertentu untuk melakukan penyiasatan secara terperinci. Ukraine juga terus berdolah dalih dalam mempertahankan kebenaran mereka.

Apa yang menimpa QZ 8501 dapat dirungkaika sebagai kegagalan disebabkan cuaca buruk dimana kapten kapal terbang telah meminta untuk terbang lebih tinggi bagi mengelakkan cuaca buruk. Dan sehingga mereka terputus hubungan dengan pihak kawalan udara di Indonesia. Apa pun kita bersimpati kepada seluruh ahli keluarga yang terlibat, moga mereka diberi kesabaran yang tinggi untuk menghadapi. 

Amin ya rabbal alamin.

Wassalam.

Post a Comment

Previous Post Next Post