Friday, October 10, 2008

Puasa 6...Merenung perintah Allah.


Salam Lebaran.

Teman yg dirahmati Allah sekalian. Alhamdullah lebaran masuk hampir seminggu,dan kita telah meninggalkan Ramadhan AL-Mubarak yang penuh keberkatan dan kerahmatan dari Allah. Lantas marilah sama-sama kita merenungi dan meneliti tingkah laku manusia selepas bulan Ramadhan ini. Teman bile melihat dan merening keadaan masyarat dan cara hidup umat Islam hari ini amatlah menyedihkan. Bagaimana syawal seolah pinta utk memaksimumkan kemaksiatan selepas di tahan utk selama sebulan. Nah terdgr bualan kawanku dgn teman dgn dia utk bergurau "Bulan ramadhan dh abis ,bleh la nk kutuk2 balik" nnti raya haji minta maaf balik. Namun itu hanyalah ungkapan utk berlawak.... tp yg teman ingin perjelaskan bagaimana segelintir umat yg tak malu dgn Allah ini di bulan syawal ini,maksiat maksimum mungkin dilakukan.

PUASA 6 HARI DALAM BULAN SYAWAL

Dalil dan kelebihan puasa ini.

Hadis yang diriwayatkan oleh Jabir r.a, Sabda Rasulullah s.a.w :

من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال فكأنما صام الدهر .

(رواه أحمد )

Maksudnya :

Barang sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan lalu diiringi dengan enam hari daripada bulan Syawal, maka seolah-olah dia telah berpuasa sepanjang masa.

Monday, October 6, 2008

Jauh Perjalanan_Luas Pengalaman


Gambar 1: Buku sistem sosial dalam Islam karangan Sheikh Taqiyuddin An-Nabhani yang memperincikan bagaimana sepatutnya hubungan di antara lelaki dan perempuan.


Benar kata-kata pepatah,bile kita rajin merantau dan berjalan.Pasti banyak ilmu baru yang kita perolehi dan pelajari. Teman juga tertarik dgn rancangan di Tv3 ketika bulan Ramadhan yang lalu mengisahkan pengembaraan Ibn Batutah. Rancangan itu memaparkan kisah pengembaraan Ibn Batutah yang menemui pelbagai cara hidup, budaya, dan adat tempatan. Catatan Ibn Batutah itu sehingga kini menjadi rujukan buat para pengkaji sejarah dlm merekodkan serta mengetahui cara hidup masyarakat terdahulu dan yang lebih besar adalah penyebaran dan kegemilangan Islam ketika era Ibn Batutah.
Samalah dgn kehidupan teman diperantauan ini, teman menemukan pelbagai pengalaman baru yang baik mahupun tak baik. Pengalaman itu mengajar teman ttg erti kehidupan serta membuka minda teman tentang pelbagai lagi cari hidup masyarakat ini yang selama ini tidak pernah teman bayangkan. Kita sering membaca suratkhabar, melayari internet, melayari gprs ataupun cara lama mendapatkan informasi yakni berkomunikasi melalui perjumpaan di warung mamak. Namun apa pun juga cara kita mendapatkan maklumat atau informasi, yang paling penting adalah kita mengkaji terlebih dahulu maklumat yang diterima samada ianya benar ataupun palsu yakni fitnah.

Disini teman sekadar bercerita ttg satu kisah yang tidak sepatutnya menjadi budaya mahupun adat kita sebagai seorang muslim. Islam bukan hanya hangat dipraktikkan ketika bulan Ramadhan mahupun ketika majlis2 tertentu. namun Islam itu adalah sepanjang masa and waktu. Tp apa yang menyedihkan harini adalah, bagaimana satu pasangan yang tidak mempunyai ikatan perkahwinan boleh duduk serumah dan menjalani kehidupan seolah2 pasangan suami isteri. Lelaki tersebut adalah seorang duda yang telah ditinggalkan isteri (baculnye laki ni..tidak telah bercerai maksud teman) dengan menjaga 2 org anaknya yang kedua-duanya adalah lelaki.

Bapa sesungguhnya menjadi contoh kepada anak-anaknya. Bagaimana seorang bapa boleh membawa perempuan yang bukan muhrim duduk serumah, dan dalam pada masa yang sama tidak mempunyai sebarang ikatan perkahwinan yang sah, dan anaknya yang berumur sekolah menengah duduk serumah..masyalllah..dunia akhir zaman. Tidak mustahil anaknya juga akan bersikap sebagaimana perilaku ayahnya itu...bapak borek,anak rintik...


Itulah pentingnya pelaksanaan hukum Islam ke atas seluruh manusia untuk mengawal segala bentuk maksiat kepada Allah. Mahupun yang terbuka ataupun tertutp pasti diadili dgn sistem pengaturan Islam. Disebabkan kebejatan sistem sosial harini, gejalan sosial semakin meningkat, ibu bapa yang bersikap acuh tak acuh dlm pergaulan anak akan meningkatkan lagi gejalan sosial. Amar ma'ruf nahi munkar perlulah diamalkan di dlm masyarakat dan bukannya hanya memandang sinis tanpa menegur mahupun bertindak. Inilah hakikat kehidupan masyarakat hari ini yang hnya mementingkan kebendaan dan hnya melihat duit semata-mata sehingga mengabaikan tanggjawab sebagai seorang muslim.

Teman mundukkan diri tanda sedih dengan peristiwa masyarakat terutamanya jiran serumahku ini yang begitu teruk sistem sosialnya. Teman harapkan akan ada sirna sistem Khilafah untuk menerapkan sistem pengaturan Islam.

Saturday, October 4, 2008

Skirt Teresa dan Laman Sembang TV (sumber http://www.go- khilafah. blogspot. com )

Alhamdulillah teman ingin berkongsi sedikit berkenaan isu skirt pendek Teresa Kok.Teman mengambil penulisan dlm sebuah blog syabab Hizbut Tahrir. Moga apa yg disampaikan beliau boleh memberi kejernihan kefahaman kita tentang isu sebenar yg wajar kita fahami. Bukan hanya isu ketidaksopanan Teresa Kok yg diperjelaskan oleh Mufti-mufti malahan sebilangan ulama di Malaysia. Apakah isu pemakaian yg tidak menutup aurat hanya di laksanakan di Masji-masjid atau tempat-tempat yang dikatakan kemuliaan Islam. Dan diluar kawasan yg dikatakan "kemuliaan" Islam itu, manusia bebas untuk memakai pakaian sesuka hati mereka. Mungkin sebilangan kita pernah bersembahyang di Masjid Putrajaya, yang perlu memakai jubah yang diberikan pihak pengawal sebelum dibenarkan untuk masuk ke dalam masjid. Malahan bukan hanya dikalangan pelancong yg diwajibkan untuk memakai jubah sebaliknya adalah wanita Islam yang memakai yang dikatakan "kurang sopan" dan bukannya tidak menutup aurat. Inilah kecelaruan berfikir yang ada pada pemerintah, persoalan penutupan aurat bukannya hanya pada permintaan atau galakan, sebaliknya ianya adalah perintah Allah yang memerlukan peraturan atau penguatkuasaan yang membolehkan hukuman dikenakan bagi ygn tidak mematuhinya. MOga kereta penulisan sahabat teman ini menambahkan lagi pengetahuan dan pemahaman kita tentang pengaturan pergaulan didalam Islam. selamat membaca !!


Salam~

Kemarin, majoriti rakyat Malaysia yang beragama Islam menyambut Syawal. Sebelah pagi, musolla-musolla dan masjid-masjid dipenuhi dengan aktiviti ritual 'eid, ziarah kubur dan lain-lain. Jalan- jalan lengang. Seronok memandu, tak perlu pasang aircond. Cuma ada beberapa pandangan yang tak sedap dipandang, mat dan minah rempit! Sedang berkepit atas RXZ. Dikala orang sibuk menyambut raya, diorang selamba berseluar pendek berbaju ketat mendedahkan aurat. Tak pakai helmet, mungkin tinggal dikawasan situ je. Saya terus 'berkhutbah' dalam kereta depan ahli keluarga tentang isu skirt Teresa.

Saya kata, "Ramai orang melenting dalam email pasal skirt Teresa. Macam-macam respon. Tapi yang diluar masjid ni camana? Bukan Teresa saja, 'musuh' Teresa pun 2 x 5! bla bla.." Bukan mat dan minah rempit tu saja, bahkan gadis-gadis yang keluar dari masjid setelah selesai solat 'eid juga turut berakhlak seperti Teresa! Apa tidaknya, aurat wanita tetap aurat. Jambul terkeluar dari selendang ke, tudung lilit nampak leher ke, baju kebaya ketat ke, berkerudung ( telekung) tetapi berseluar ke.. semuanya termasuk dalam kemaksiatan yakni mendedah aurat! Melanggar perintah Allah. Tiba-tiba saya melayangkan 'khutbah' saya ke satu daerah berhampiran. Suatu ketika dulu, saya terbaca ada pihak yang cuba buat kempen tutup aurat. Saya pun komen dalam 'khutbah' saya, "Kenapa buat kempen? Kenapa tak kuatkuasa? Itukan perintah Allah yang qath'ie? Boleh ke memilih-milih untuk menangguh-nangguhka n perlaksanaan hukum-hukum Allah?.." Saya ceritakan, betapa sekularisasi
sekarang memerintah dan menjajah! Ia memerintah dan menjajah dari bentuk, sistem, undang-undang negara hingga ke pemikiran para tokoh dan ulama termasuklah orang awam. Sekularisasi sangat licin dan licik. Menyelinap masuk dalam benak kita tanpa sedar atau sengaja. Negara sekular pula akan sentiasa menerap dan memelihara (memperjuangkan) konsep-konsep kebebasan hingga rakyatnya menikmati kebebasan tanpa had. Para pemimpin, tokoh dan ulama pula secara tidak langsung menjadi ejen pemikiran kufur tersebut. Itulah punca segala kemaksiatan. Itulah punca mengapa kita dapat lihat senario seperti ini.

Hari ini, saya terbaca dalam akhbar utama negara isu laman sembang yang disalahgunakan oleh beberapa pengguna. Mereka mencari peluang untuk memenuhi naluri seksual mereka. Kita dapat lihat diskrin TV beberapa rancangan yang menawarkan perkhidmatan laman sembang. Ya, saya pernah terbacanya. Kekadang sampai tak paham. Short form yang digunakan sangat rumit difahami. Mungkin kod rahsia atau apa-apa. Cuma yang pasti, ia mengandungi unsur-unsur pergaulan yang diharamkan oleh syarak. Mengorat-ngorat, memujuk rayu dengan perkataan ala-lucah mahupun lucah.. seolah-olah pergaulan ini tanpa batas. Inilah gambaran sebenar realiti diluar TV sana. Saya pernah berdepan dengan beberapa kumpulan anak muda-mudi yang sedang bergaul. Nyata mereka langsung hilang tatasusila syar'ie dalam pergaulan (ikhtilath). Hentam kromo saja, bertepuk tampar, berpeluk-peluk, cubit-mencubit untuk mengusik, menggeletek, membelai rambut dan sebagainya adalah antara aksi pergaulan mereka.
Sama seperti orang-orang yang bejat akhlak!

Masalah-masalah yang timbul sekarang termasuk berkaitan moral (akhlak) masyarakat merupakan simptom dari penerapan sekularisme. Saya yakin, jika sebuah negara taqwa (Islam) pasti diterapkan ketaqwaannya keatas masyarakat, hingga mereka tunduk dan patuh kepada hukum-hukum Allah. Sedang ahli-ahli masyarakat pula berperanan memuhasabah sesama sendiri jika terdapat kesalahan ataupun kemaksiatan. Dalam keadaan sekarang (tanpa negara Islam), kita pasti tidak mampu membanteras kemaksiatan kerana ruang maksiat terbuka luas yang sengaja dingangakan oleh negara sekular. Masalah ini hanya dapat kita atasi sekiranya kita menyingkirkan sekularisme dari negara. Kemudian, syari' ah diterapkan sepenuhnya. Sudah tentu negara itulah yang dimaksudkan dengan istilah al-Khilafah, negara yang wajib memelihara kemaslahatan umat hanya dengan syari'ah.

Friday, October 3, 2008

Hari Raya Ke-3


Alhamdulillah kemeriahan raya masih dirasai walaupun sudah masuk Raya ke-3. Peluang yang ada bercuti bersama keluarga dimanfaat sepenuhnya teman dlm mengeratkan lagi silaturahim. Pun begitu sahabat baik teman yakni saudra Ahmad mengajak untuk pergi ke beberapa rumah dan berharap sempat sebelum solat Jumaat. Dan arah tuju kami adalah ke Kampar, sebagaimana selalu perancangan tidak mengena kali ni,kerana kita sekadar merancang. Perjalanan bergerak ke Kg.Jeram agak lambat dan sahabat yg rumah kami ingin tujui pula ketika itu berada di IPoh. GAMBAR: Inilah dia gerangan saudara AHmad yg dirincikan dalam penulisan ini.

Jadi kami bergerak terlebih dahulu mengambil sahabat tersebut sebelum bergerak menuju ke rumah nenek empunya badan. Masuk cucu nya juga turut bergerak bersama utk beraya di rumah nenek beliau d kg jeram.Cuaca harini agak begitu panas tambahan teman bersama sahabat menaiki kereta skyline kami menuju ke sana,lantaran sistem AirCOnd kereta yg agak tidak begitu powerrr...berpeluh jantan larr kami di dalam kereta.

kami berjaya selesai menziarah 3 sahabat seperjuangan sebelum solat Jumaat. Teman bersyukur kerana seblingan mereka telah hampir 3 bulan tidak ke temu, dan peluang yang ada ini digunakan untuk bertanya khabar dan berkongsi cerita-cerita bermanfaat,insyallh.

Sebelah petang, teman sekadar merehatkan diri di RUmah setelah penat berjalan 2-3 hari ni menziarahi para tetamu. Tambahan sebelah mlm teman telah merancang aktivit lain untuk diisi.
Nantikan penulisan teman untuk yang mendatang....

Thursday, October 2, 2008

Silaturahim kerana ALLAH pasti kekal.



Hari raya tahun ini begitu bermakna buat teman, kali teman dpt bertemu dgn sahabat-sahbat semasa bersekolah digerik dahulu. Yang hampir 5 tahun tidak berjumpa, mmg byk benar perkara yang ingin diborakkan, maklum lar sdh lama tidak bersua muka....Perbezaan ketara diantara kami semua jika dibandingkan ketika sekolah dahulu adalah ke'chubby'an masing yg makin berisi..heheheh..maklum lar masing2 dh mmpunyai kerjaya dan pendapatan sendri apatah lagi bahagia...

Alhamdullah peluang yang ada dipertemuan ini, teman dapat berkongsi cerita dgn sahabat dan cadangan untuk kami mengadakan pertemuan semula bekas pelajar Sekolah Menengah teknik Gerik. Sahabat teman itu bernama usaimi,dan beliau tinggal di Felda Bersia gerik, tp yang paling menarik nama samarannya seakan-akan sama dgn nama sebuah Filem yang popular di Malaysia.......Iaitu OTAI, dan kalu nk taw semua nama2 samaran di sekolah dahulu wujud disebabkan sesuatu kejadian yang berlaku, dan jika dikenang kembali pasti membuatkan kami gelak getawa tidak terhingga...

Setelah beraya di kampung Bersia, dan telah dijamukan dgn ikan lampan bakar dan ikan patin masak gulai tompoyak, teman dan rakan-rakan begitu kenyang dibuatnya sehingga hendak memandu pun tak larat dibuatnya ibarat ular sawa kekenyangan. Kemudia rombongan teman bergerak ke rumah kawan di Kg.Air Ganda, dan kali ini kami hanya makan kerepek2 dan air milo panas,maklum lar perut sudah kekenyangan.

Dan rumha terakhir yang teman ziarahi sempena Road Tour De Greece 2008 ke rumah mak mertua abg teman di Ulu Kenderong. Dan juga kami dihidangkan dengan nasi, kali ini menu specialnya adalah tulang lembu masak gulai lemak, pada awalnya kami agak menolak,tp apbila telah dijamukan sahabat teman farid begitu berselera sehingga menambah 3 kali. Yg pada awal menolak utk dijamu dgn nasi..


Dan rombongan teman berakhir disitu dan kami mula bergerak kembali ke ipoh, kali teman memandu dan di Lenggong agak ngantuk kami singgah minum kopi TOngkat Ali di warung. Setelah itu Farid menganti teman memandu kereta sehingga di Lalun Masuk tol Kuala Kangsar. Buat pengetahuan semua, teman semasa drive tol kuala kangsar ke tol jelapang, kengantukan yang teramat sangat tidak dapat dihindarkan. Dgn kelajuan sekitar 80km/j menyusur melalui lebuhraya utara selatan. Silauan mata akibat pancaran kereta yang bertentangan membuatkan mata teman begitu letih, alhamdullah sekitar 12am kami sampai di IPOH.

Alhamdulillah perjalanan RAYA DE TOUR 2008 membawa erti yang besar tentang silaturahim
sesama Islam yang perlu dipelihara. Dan Islam telah menekan tentang perkara ini dlm soal amar ma'ruf nai mun'kar,yang begitu signifikasi tentang hubungan ukhuwah Islamiyyah.

Ali Imran-104.
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar
[217]; merekalah orang-orang yang beruntung.

Wednesday, October 1, 2008

Hari Raya 2008,erti sebenar kekeluargaan.

Berhari raya bersama sanak saudara mmg suata perkara yg aku nantikan setiap tahun. Mana tidaknya,ketika inilah kita dpt bertemu dgn seluruh sanak saudara yang lama tidak bersua muka. Ada yg beberapa bulan, dan ada juga yg sudah beberapa tahun tidak berjmpa...huh...pasti byk sekali prkara yg ingin dibualkn.

Di sinilah kita dpt mengeratkan lagi ukhuwah Islam,dgn hari kemenangan ini memberi satu lebaran baru dlm persaudaraan. Sebagaimana selalu,pd sebelah pagi kita disunatkan untuk menunaikan solat fardhu aidilfitri, kemudian pergi menziarah kubur saudra-saudra yg terdekat, mengucapkan kalimat-kalimah Allah seperti surah Al-Fatihah dan ayatul kursi.

Begitu sekali kita teman pergi menziarah kubur arwah ayahanda yg telah hampir 9 tahun meninggalkan kami sekeluarga. Sehingga hari ini, teman sentiasa mengingati pesanan dan tunjuk ajar arwah dlm mengharungi dunia yang penuh liku dan cabaran ini. Dan sesungguhnya teman ingin berkongsi dgn sahabat-sahabat yang masih mempunyai ayah dan ibu,peliharalah dan jgailah mereka seadanya, kita tiada nnti kita begitu merasai kehadiran mereka, dan paling menyedihkan ketika itulah baru kita menyesali tidak berbuat apa-apa untuk membantu ayah dan ibu kita.

Sesungguhnya sabda Nabi, syurga di bawah tapak kaki ibu membawa satu penjelasan yang mendalam ttg kewajipan kita utk mentaati dan menuruti nasihat ibu yang menyanyangi kita.

Selepas menziarahi kubur, teman bersama-sama sanak saudara saling maaf-bermaafan bersempena 1 syawal 1429 ini, tahun ini teman memberi ang pau (duit raya) kepada seluruh anak saudara mahupun sepupu. dan Hari Raya ini sebenarnya mmg hari kegembiraan bagi seluruh kanak-kanak di dunia...merekalah antara golongan yg gembira dan riang di hari raya...dan teman jamin,tanpa mereka sedikit kebosanan......


APAPUN ini diucapkan SELAMAT HARI RAYA Untuk seluruh kaum muslimin.
Moga kita terus menjadi MUSLIM terbaik hasil training di bulan RAMADHAN.

Google+ Followers